Sukces w stylu ECO

Podsumowanie Targów NATURA FOOD, czyli sukces w stylu eko

Odbywające się w dn. 11-13 października Targi Żywności Ekologicznej i Tradycyjnej NATURA FOOD i beECO odwiedziło ponad 12 tys. gości z całego kraju. Koneserzy ekologicznej i tradycyjnej żywności oraz życia w stylu eko mieli okazję poznać ofertę ponad 300 uznanych producentów z kraju i zagranicy. Byli wśród nich uznani wytwórcy ekożywności o dużym potencjale rynkowym oraz firmy rodzinne, funkcjonujące na rynkach lokalnych. Propozycje polskich firm wzbogacili wystawcy zagraniczni z Czech, Litwy, Włoch, Wielkiej Brytanii, Niemiec oraz Węgier – Kraju Partnerskiego tegorocznej imprezy.

Równolegle do NATURA FOOD 2013 obywały się II Targi Ekologicznego Stylu Życia beECO. Było to wydarzenie skierowane do producentów ekologicznych środków czystości do mycia, prania i sprzątania, kosmetyków naturalnych a także ubrań dla dzieci z wysokiej jakości bawełny. W ramach imprezy zaprezentowano również ekozabawki i ekoakcesoria oraz ekologiczny dizajn. NATURA FOOD 2013 w połączeniu z Targami beECO były kompleksową prezentacją oferty polskiego rynku produktów ekologicznych oraz idealną okazją do nawiązania kontaktów biznesowych i podpatrzenia co polski rynek ekologiczny ma oryginalnego do zaoferowania a czego na nim brakuje.

Targi NATURA FOOD 2013 zgromadziły przedstawicieli wszystkich liczących się firm na rynku biożywności oraz żywności naturalnej i tradycyjnej, od producentów i gospodarstw ekologicznych po sklepy, hurtownie oraz przedstawicieli najważniejszych organizacji branżowych. Swoje najlepsze ekologiczne, regionalne i tradycyjne produkty zaprezentowało 10 regionów Polski: Dolny Śląsk, Województwo Lubuskie, Województwo Lubelskie, Województwo Łódzkie, Województwo Świętokrzyskie, Podlasie, Pomorze, Pomorze Zachodnie, Śląsk oraz Warmia i Mazury. Dodatkowo w targach uczestniczyły reprezentacje sektora żywności ekologicznej z Litwy, Czech, Francji, Włoch, Wielkiej Brytanii, Niemiec oraz Węgier – kraju partnerskiego Targów.

Wiodącym wydarzeniem NATURA FOOD 2013 była konferencja ROLNICTWO EKOLOGICZNE – Wspólna Polityka Rolna po 2013 r., w której wzięło udział 300 przedstawicieli sektora ekologicznego z Polski i zagranicy. Wzięli w niej udział przedstawiciele resortu rolnictwa, Komisji Europejskiej, Prezydencji Litewskiej, Międzynarodowej Federacji Rolnictwa Ekologicznego (IFOAM) oraz Węgier. Poruszane tematy dotyczyły wsparcia rolnictwa ekologicznego na Węgrzech, Litwie i w Polsce. Nie zabrakło również dyskusji o nowych rozwiązaniach i kierunkach zmian. W ramach Targów odbyła się także Konferencja Międzynarodowej Federacji Rolnictwa Ekologicznego IFOAM EU Group pod  tytułem „Przegląd rozporządzeń dotyczących ekologii – jakie będą zmiany” dedykowana branży przetwórstwa ekologicznego.

Właściciele i pracownicy sklepów z ekożywnością mieli okazję uczestniczyć w dwudniowym panelu edukacyjnym BIOBIZNES FORUM. Uczestnicy panelu dowiedzieli się, jak zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie, jak profesjonalnie obsługiwać klienta oraz jak wykorzystać e-marketing i social media w promocji własnej marki czy firmy. Obok tematów stricte marketingowych, takich jak: segmentacja klienta, określenie jego potrzeb i motywów zakupowych, omówiony zostały również zagadnienia finansowe dotyczące negocjowania kursów walut, zabezpieczania marży oraz nowych rynków zbytu. Wiele uwagi poświęcono też wybranym produktom ekologicznym, w tym jajom od kur zielononóżek, prosu i kaszy jaglanej oraz dawnym gatunkom zbóż.

Równolegle odbywała się AKADEMIA BIOKURIERA – warsztaty i prezentacje dotyczące żywności ekologicznej. Podczas tegorocznej edycji Targów NATURA FOOD, ich tematem była: „Skuteczna promocja ekofirmy w Internecie. Wskazówki i przykłady dobrych praktyk”. Warsztaty przeznaczone były dla małych producentów produktów tradycyjnych, lokalnych i ekologicznych oraz właścicieli sklepów z ekożywnością. Eko przedsiębiorcy dowiedzieli się z nich m.in., jak wykorzystać media społecznościowe w promocji własnej firmy, jak zbudować ekomarkę i przygotować materiały promocyjne oraz które kanały e-marketingu są najskuteczniejsze.

Podczas Targów swój finał miało szereg konkursów:

FINAŁ KONKURSU NA NAJLEPSZE GOSPODARSTWO EKOLOGICZNE

Konkurs organizowany jest już po raz szósty przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Do konkursu zgłosiło się wiele gospodarstw ekologicznych, które oceniane były w dwóch kategoriach. W kategorii ekologiczne gospodarstwo towarowe pierwsze miejsce zajęli Państwo Izabela i Krzysztof Soska – Województwo Lubelskie, natomiast w kategorii ekologia-środowisko – Państwo Sylwia Szlandrowicz i Rusłan Kozynko – Województwo Warmińsko-Mazurskie.

KONKURS O ZŁOTY MEDAL NATURA FOOD 2013 NA NAJLEPSZY PRODUKT TARGÓW

Celem Konkursu jest promocja najlepszych produktów ekologicznych i tradycyjnych prezentowanych podczas targów NATURA FOOD 2013. Jury przyznało Złote Medale NATURA FOOD 2013 dla: Fungopol Sp. J. za mus z owocu bzu czarnego (kategoria produkty ekologiczne certyfikowane), Pracownia Cukiernicza Magdaleny Kroczek za lody miodowe (kategoria produkty naturalne niecertyfikowane), Gospodarstwo Pasieczne „MOSTKOWO” za miód pszczeli nektarowy gryczany (kategoria produkty tradycyjne) oraz Bio Planet Sp. z o.o. za oliwę z oliwek extra virgin bio (kategoria produkt zagraniczny).

VI WOJEWÓDZKI KONKURS PRODUKTÓW TRADYCYJNYCH TYGIEL SMAKÓW

Celem Konkursu TYGIEL SMAKÓW jest identyfikacja i promocja produktów wytwarzanych tradycyjnymi metodami na terenie województwa łódzkiego. Konkurs organizowany jest cyklicznie przez Urząd Marszałkowski w Łodzi. Produkty oceniane były w sześciu kategoriach. Główną NAGRODĘ – TYGIEL SMAKU 2013 otrzymało Przedsiębiorstwo Hektor Sp. z o.o. Działoszyn za ogórki kwaszone domowe. Tygielki smaków w przyznano za salceson wiejski, piwo ciemne korzenne, syrop z malin, twaróg pełnotłusty oraz jogurt pełnotłusty.

KONKURS dla UCZNIÓW SZKÓŁ GASTRONOMICZNYCH TRADYCYJNE SMAKI REGIONU

Konkurs organizowany był po raz trzeci a jego celem jest promocja produktów wytwarzanych tradycyjnymi metodami, stanowiących element dziedzictwa kulinarnego regionu łódzkiego i element tożsamości społeczności lokalnych. Konkurs służy aktywizacji uczniów szkół gastronomicznych, którzy w przyszłości będą szefami kuchni, kucharzami. Młodzi mistrzowie sztuki kulinarnej mieli okazję zaprezentować swój kunszt, a jednocześnie poznać bogactwo produktów tradycyjnych i lokalnych regionu, proponując ich wykorzystanie w restauracyjnym menu. Konkurs był jednocześnie doskonałą promocją rynkową produktów. Zwycięzcami tegorocznej edycji zostały trzy zespoły: Jakub Kacprzak i Mateusz Nowicki z Zespołu Szkół Zawodowych w Kutnie, Mateusz Gabrysiak i Dawid Hermanowski oraz Krzysztof Wlazło i Dawid Piwoński z Zespołu Szkół Gastronomicznych nr 4 w Łodzi .

Targi NATURA FOOD & beECO są przyjazne dzieciom. Przez cały okres ich trwania rodzice mogli zostawić swoje maluchy pod czujnym okiem opiekunów, którzy zgodnie z zasadą uczyć bawiąc, inspirowali najmłodszych do ekologicznych gier i zabaw. Zajęcia w strefie ekoDziecka prowadzili wychowawcy z Przedszkola Ekologicznego EKOLUDEK. W tym roku EKOLUDEK zamienił strefę ekoDziecka w podwórko, na którym dzieci grały w kapsle, kręgle zrobione z butelek po wodzie, a nawet w popularne przed laty klasy. Nie zabrakło również ekologicznej biżuterii, cudów z rolek po papierze toaletowym, papierowych laleczek oraz ekologicznych masek zwierzątek.

Gośćmi specjalnymi Targów były również gwiazdy telewizyjnych programów kulinarnych Grzegorz Łapanowski oraz Carlos Gonzalez Tejera. Panowie zaprezentowali swój kunszt kulinarny, który zainteresował prawdziwych koneserów dobrego jedzenia oraz żywności ekologicznej i stylu eko. Grzegorz Łapanowski poprowadził warsztaty kulinarne dla dzieci z cyklu „Szkoła na Widelcu”. Uczestniczyło w niej 30 dzieci, które pod czujnym okiem „Top Chefa” poznawało tajniki wyśmienitej, zdrowej kuchni. Drugim wyjątkowym gościem Targów byłe Carlos Gonzalez-Tejera. Znany dziennikarz, pasjonat dobrego gotowania, smakosz i gawędziarz zaprezentował swój kulinarny show pośród kilkuset innych wystawców i producentów. Mistrz na całym świecie promuje zdrową żywność i gotowanie nie tylko z sercem, ale także z głową.

NATURA FOOD 2013 odnotowała 20% przyrost powierzchni wystawienniczej i liczby wystawców. W stosunku do roku ubiegłego zanotowaliśmy również 20% wzrost liczby zwiedzających. A to oznacza, że Targi odwiedziło ponad 12 tys. osób. Co ważne niebyli to tylko konsumenci i miłośnicy dobrego smaku, ale także osoby zainteresowane nawiązaniem kontaktów biznesowych, poszukujące dostawców i kontrahentów żywności wysokiej jakości. Wzrost gości biznesowych odwiedzających targi świadczy o rozwoju rynku ekożywności i ekoproduktów, a tym samym o większych możliwościach prowadzenia biznesu w tej ciekawej i perspektywicznej branży. Jest to również dowód, że zmniejszamy dystans do krajów w których styl eko od dawna jest mocną gałęzią gospodarki. Z relacji wystawców wynika, że wśród odwiedzających znajdowało się wielu właścicieli sklepów Eko i że zdrową żywnością, którzy poszukiwali ciekawej oferty dla klientów ze swojego regionu. Wysoką ocenę NATURA FOOD wystawili również wystawcy. Udział w targach przyniósł im bowiem wymierne korzyści biznesowe i marketingowe, co mamy nadzieję przełoży się na większą ilość klientów i rozwój prowadzonych przez nich firm.

Organizatorem imprezy były Międzynarodowe Targi Łódzkie, a honorowy patronat na Targami sprawowali Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Związek Województw RP, Marszałek Województwa Łódzkiego i Prezydent Miasta Łodzi. Oficjalnym partnerem targów była Grupa IFOAM EU, europejska struktura Międzynarodowej Federacji Rolnictwa Ekologicznego.

VII edycja Międzynarodowych Targów Żywności Ekologicznej i Tradycyjnej NATURA FOOD oraz III edycja Targó Ekologicznego Stylu Życia beECO odbędą się już za rok w dniach 3 – 5 października 2014 roku w Expo-Łódź przy al. Politechniki 4.

Już dziś zapraszamy Państwa za rok do Łodzi!

VII Targi NATURA FOOD

Łódź, 3 – 5 października 2014 r.

2018-07-18T12:22:05+00:00 30 września 2013|