Kolorowe opakowania, atrakcyjne promocje, niespotykane okazje – to tylko niektóre marketingowe pomysły sprzedawców. Wszystko po to, by skłonić nas konsumentów do zakupów. Jak świadomie kupować i odróżniać pułapki od okazji?
NA CO ZWRACAĆ UWAGĘ ROBIĄC ZAKUPY?
Podstawowe trzy zasady świadomego kupowania to: prawo do informacji, bezpieczeństwa i reklamacji (dochodzenia swoich racji) w przypadku towaru wadliwego. Każda decyzja zakupowa powinna być świadoma. Bez względu na wartość rzeczy powinniśmy zwracać uwagę na podstawowe jej cechy: cenę, skład, przydatność do spożycia (artykuły spożywcze), jakość. Chcąc być świadomym konsumentem nie możemy również zapominać o sprawdzeniu informacji o sposobie wytwarzania i wpływie na środowisko danego artykułu. Unikniemy błędów, jeśli będziemy czytać etykiety i informacje dostarczone przez sprzedawcę i producenta. Porównujmy oferty.
Pamiętajmy, że do wszelkich promocji, okazji, super wyprzedaży, powinniśmy podchodzić szczególnie ostrożnie. Być może to, co sprzedawcy wydaje się atrakcją – niekoniecznie dla nas oznacza to samo. Robiąc zakupy bez względu na miejsce – warto pamiętać o zabraniu torby wielokrotnego użycia i obowiązkowo poprosić o wydanie dowodu zakupu. Nie zapominajmy o segregacji opakowań, w szczególności tych, które mogą być użyte kolejny raz.
NIE DAJMY SIĘ OSKUBAĆ
Sprzedawcy nie mogą wprowadzać w błąd. Nieczytelne ceny, niezgodne z rzeczywistością deklaracje o ekologicznym wytwarzaniu, terminie przydatności do spożycia – takie praktyki są zakazane. Nie zawsze wiemy, jak sobie z nimi poradzić i gdzie szukać pomocy. Najlepiej zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii 800 007 707 – tam każdy uzyska informację, jak wybrnąć z kłopotów. Bezpłatną pomoc prawną można uzyskać również w Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej.