Od kołyski do kołyski – kiedy tak będzie?

dr Marisa de Britto
Menedżer ds. badań w NHTV BREDA,
Uniwersytet Nauk Stosowanych

 

 

Filozofia „od kołyski do kołyski” znalazła zwolenników wśród naukowców, przedsiębiorstw i polityków, istnieje wystarczająco wiele przykładów jej sukcesu. Była to m.in. sztandarowa idea prezydencji Belgii w UE kilka lat temu, a kilka firm, takich jak m.in. producent dywanów Desso, ma osiągnięcia w stosowaniu filozofii „od kołyski do kołyski”.

Są dobrze prosperujące nisze „od kołyski do kołyski”, ale nadal trzeba zmieniać systemy, a podejście tej filozofii nie jest jeszcze dominującą logiką. Tak więc co jest potrzebne, aby tak się stało? Uważam, że potrzebne są cztery składniki w tym, co ja nazywam A-B-L-E Aproach [podejście M-O-Ż-N-A].

ŚWIADOMOŚĆ: uważam, że firmy i rządy już wiedzą, dlaczego nowa logika jest potrzebna. Żaden surowiec nie jest nieskończony, a szybko rozwijające się gospodarki, takie jak Chiny mają się na baczności przed niedoborem zasobów (np. miedzi). Jednocześnie przeciętny konsument nic nie wie. W naszych domach jest mnóstwo toksycznych materiałów, takich jak metale ciężkie, o których istnieniu w większości przypadków nie jesteśmy świadomi. Gdyby produkty przychodziły wraz z paszportem materiałów toksycznych, liczba konsumentów wymagających solidnych produktów wzrosłaby i staliby się oni bardziej nieustępliwi.

PRZEŁOM : choć jest coraz więcej przykładów firm kompetentnych i innowacyjnych, konieczny jest przełom w know-how. Są wspaniałe przykłady architektury biometrycznej i inteligentnego wykorzystania zasobów, ale jak wielu przyszłych architektów, projektantów, inżynierów i menedżerów jest obecnie szkolonych z kompetencji „od kołyski do kołyski”?

KIEROWNICTWO: oczywiście są kluczowe osoby, takie jak prof. Michael Braungart i William McDonough, założyciele certyfikacji „od kołyski do kołyski” oraz rosnąca liczba prezesów zmieniających filozofię swoich firm. Chociaż odgórne zaangażowanie jest istotne, kierownictwo „od kołyski do kołyski” musi być na wszystkich poziomach organizacji, a więc potrzebna jest większa liczba oddolnych przywódców.

WZMOCNIENIA POZYCJI: w teorii zarządzania przejściowego jest zwykle zalecane wzmocnienie pozycji czołówki. Jednak peleton ma wiele do powiedzenia w sprawie tempa wyścigu. I jeśli niektóre porady, unikanie zaplątania się w wypadki zbiorowe lub podziały, to pozostawanie z przodu i patrzenie do przodu, to innym tajnym ‘sekretem’ jest zdobywanie sojuszników. Narzędzia takie jak crowdsourcing i współtworzenie mogą być przydatne do wzmocnienia pozycji pracowników i konsumentów oraz zwiększenia dynamiki „od kołyski do kołyski”, stosowanej w ramach kierowanego umiaru.

Uważam, że przynajmniej te cztery składniki są konieczne.

Czy wystarczą? Czas pokaże…

Źródło: Logistyka Odzysku nr 3/2013 (8), str. 21

MM_Agnieszka 2018-08-03T10:47:52+00:00 8 sierpnia 2013|