Publiczne Kampanie Edukacyjne w ochronie środowiska

Czym są Publiczne Kampanie Edukacyjne?

Publiczne Kampanie Edukacyjne (dalej: PKE) to różnego rodzaju działania i inicjatywy mające jeden cel – podnoszenie świadomości ekologicznej obywateli. Jak wskazuje sama nazwa, w prowadzonych kampaniach należy skupić się na edukacji. Tematyka kampanii powinna dotyczyć szeroko pojętej gospodarki odpadami, w szczególności problematyki selektywnej zbiórki.

Rodzaje działalności objęte Publicznymi Kampaniami Edukacyjnymi

Obowiązek prowadzenia Publicznych Kampanii Edukacyjnych to obowiązek ustawowy, do realizacji którego zobowiązani zostali przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie:

  • Wprowadzania na rynek produktów w opakowaniach (art. 19 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r.  o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi);
  • Wprowadzania na rynek krajowy baterii i akumulatorów (art. 37 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach);
  • Wprowadzania do obrotu sprzętu elektrycznego i elektronicznego (art. 15 ustawy z dnia z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym).

Najnowsza nowelizacja ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej nałożyła obowiązek finansowania PKE na kolejnych przedsiębiorców. Obowiązek ten dotyczy:

  • Wprowadzających do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w punktach 5-9 załącznika nr 10 do ustawy (art. 11b):
    • wyroby tytoniowe z filtrami zawierającymi tworzywa sztuczne i filtry zawierające tworzywa sztuczne sprzedawane do używania łącznie z wyrobami tytoniowymi;
    • chusteczki nawilżane, tj. uprzednio nawilżone chusteczki przeznaczone do higieny osobistej i uprzednio nawilżone chusteczki do użytku domowego;
    • balony, z wyjątkiem balonów do użytku przemysłowego lub innych profesjonalnych zastosowań, które to balony nie są rozprowadzane wśród konsumentów;
    • lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego w rozumieniu art. 8 pkt 15a lit. a ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi;
    • podpaski higieniczne, tampony oraz aplikatory do tamponów.
  • Wprowadzania do obrotu narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne (art. 11b).

Sprawozdawczość z zakresu PKE do 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy

Każdy przedsiębiorca realizujący obowiązek prowadzenia/finansowania PKE zobowiązany jest do złożenia elektronicznego sprawozdania, które sporządzane jest poprzez indywidualne konto firmy istniejące w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Termin na złożenie sprawozdania mija z dniem 15 marca i dotyczy poprzedniego roku kalendarzowego.

Sposoby realizacji Publicznych Kampanii Edukacyjnych

Ustawodawca przewidział kilka możliwości na realizację obowiązku Publicznych Kampanii Edukacyjnych:

  1. realizacja obowiązku poprzez nawiązanie współpracy z organizacją odzysku opakowań, podmiotem pośredniczącym, organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego na podstawie zawartej umowy;
  2. samodzielna realizacja obowiązku poprzez prowadzenie wszelkiego rodzaju przedsięwzięć, wydarzeń, działań edukacyjnych;
  3. przeznaczenie określonej ustawowo kwoty na odpowiedni rachunek bankowy właściwego dla siedziby firmy urzędu marszałkowskiego.

W zależności od wybranego sposoby realizacji omawianego zagadnienia sprawozdanie w tym zakresie przedsiębiorca składa samodzielnie (punkt 2 i 3) bądź sprawozdanie w imieniu przedsiębiorcy składa podmiot, z którym zawarł on pisemną umowę (punkt 1).

Tych z Państwa, którzy nie realizują obowiązku Publicznych Kampanii Edukacyjnych zapraszamy do zapoznania się z Raportem Publiczne Kampanie Edukacyjne 2023  opublikowanym przez naszą firmę partnerską Eko Cykl Organizacja Odzysku Opakowań S.A., gdzie zaprezentowane są realizowane działania na rzecz podnoszenia świadomości ekologicznej Polaków.

Link do raportu: https://ekocykl.org/wp-content/uploads/2024/03/Raport_PKE_2023.pdf

Działania na rzecz PKE to nie tylko kolejny obowiązek dla przedsiębiorców. Jeżeli prowadzone są w odpowiedni sposób – realnie zmieniają świadomość społeczeństwa. Jeśli ten temat nie jest Państwu obojętny – zapraszamy do kontaktu!

ECMMDM 2024-08-26T07:59:52+00:00 26 sierpnia 2024|