SPIS TREŚCI
- Instytut Szkoleń Prawniczych serdecznie zaprasza na szkolenie otwarte: ,,Nowe obowiązki gmin i przedsiębiorców odbierających odpady komunalne w zakresie ochrony danych osobowych” – nałożone na gminy/przedsiębiorców w kontekście nowelizacji ustawy z dnia 01.07.2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 152 poz. 897 ze zm.), która wejdzie w życie z dniem 01.07.2013 r.
- KORZYŚCI Z UCZESTNICTWA W SZKOLENIU
- KOMENTARZ:
Instytut Szkoleń Prawniczych serdecznie zaprasza na szkolenie otwarte: ,,Nowe obowiązki gmin i przedsiębiorców odbierających odpady komunalne w zakresie ochrony danych osobowych” – nałożone na gminy/przedsiębiorców w kontekście nowelizacji ustawy z dnia 01.07.2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 152 poz. 897 ze zm.), która wejdzie w życie z dniem 01.07.2013 r.
Szkolenie odbędzie się 17 czerwca (poniedziałek) o godz. 9.30 w Katowicach.
Koszt uczestnictwa przy rejestracji do 10 czerwca wynosi 299 PLN.
Prowadzący: Jarosław Feliński
Szczegółowy plan szkolenia znajdą Państwo – TUTAJ
KORZYŚCI Z UCZESTNICTWA W SZKOLENIU
- dostosowanie procedur organizacyjnych i technicznych zbiorów danych osobowych przetwarzanych w systemach informatycznych do warunków wynikających z nowelizacji ustawy,
- prawidłowe zawarcie umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych w trybie art. 31 ustawy o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz. 926 ze zm.) pomiędzy gminą a przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
- prawidłowe zrejestrowanie/aktualizowanie bazy danych przez przedsiębiorców świadczących usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych,
- prawidłowe opracowanie i wdrożenie/aktualizacji polityki bezpieczeństwa przetwarzania danych (PBI) zarówno przez gminę jak i przez przedsiębiorców odbierających odpady komunalne (np. PGKIM, MPGKIM).
Serdecznie zapraszamy do kontaktu:kontakt@i-isp.pl tel: 602 798 385
KOMENTARZ:
Do GIODO wpłynęło kilkadziesiąt pytań i skarg ws. zbierania niektórych informacji przez gminy w deklaracjach śmieciowych – powiedział generalny inspektor ochrony danych osobowych Wojciech Wiewiórowski.
(link do artykułu przybliżającego szersze wypowiedzi GIODO)
Podmioty przetwarzające dane osobowe gminy/przedsiębiorcy mają obowiązek dostosować do nowych przepisów swoje procedury, dokumentację opisującą przetwarzanie danych jak również systemy informatyczne służące do przetwarzania danych. Ustawa z dnia 01.07.2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 152 poz. 897 ze zm.), która wejdzie w życie z dniem 01.07.2013 r. nałożyła na gminy oraz z drugiej strony na podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli szereg nowych obowiązków związanych z należytą ochroną danych osobowych. [PGKiM] Przedsiębiorca świadczący usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych, tak samo jak i gmina jako administratorzy danych osobowych (ADO) są zobowiązani do ochrony danych osobowych mieszkańców tej gminy, od której pobierają ww. odpady/opłaty w przypadku gminy. Powinni oni m.in. zarejestrować/zaktualizować takie bazy danych w GIODO i odpowiednio je zabezpieczać. Przedsiębiorca ponosi również odpowiedzialność z tytułu naruszenia ustawy o ochronie danych osobowych, a w przypadku umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych zawartej z gminą ponosi na równi z nią odpowiedzialność za należyte zabezpieczenie przetwarzanych zbiorów danych osobowych (imię, nazwisko, adres zamieszkania właściciela danej nieruchomości) w zakresie dokonywania na nich jakichkolwiek operacji.
W związku z powyższą nowelizacją prawo nakłada na każdego Administratora Danych Osobowych (ADO) następujące obowiązki związane z prawidłowym procesem przetwarzania danych osobowych po nowelizacji ww. ustawy:
- opracowanie i wdrożenie/aktualizacji, stały nadzór polityki bezpieczeństwa przetwarzania danych (PBI) zarówno przez gminę jak i przez przedsiębiorców odbierających odpady komunalne (np. PGKIM, MPGKIM),
- opracowanie dokumentacji/aktualizacja dokumentacji – instrukcji zarządzania systemem informatycznym przetwarzającym dane osobowe w systemach informatycznych,
- wyznaczenie Administratora Bezpieczeństwa Informacji (ABI), określenie jego zakresu zadań w karcie stanowiska pracy.
- dostosowanie procedur organizacyjnych i technicznych zbiorów danych osobowych przetwarzanych tradycyjnie jak i zbiorów elektronicznych przetwarzanych w systemach informatycznych do warunków wynikających z nowelizacji ww. ustawy,
- zawarcie umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych w trybie art. 31 ustawy o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz. 926 ze zm.) zawarta pomiędzy gminą a przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
- przeprowadzenie szkoleń pracowników przetwarzających dane osobowe w związku z wejściem w życie z dniem 01.07.2013 r. przedmiotowej nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.